> Förgrund – bakgrund, djup i bild

Det är vår och naturen vaknar från vintervila till intensiv aktivitet. Som vi längtat …

Naturligtvis vill man fånga denna fascinerande tid, dels för att behålla minnet, dels för dela med till andra.
Men, tricket är att få med lite av det vackra scenario vi ser med vårt stereoseende i en lite platt fyrkant.

Exempel; bokskog.
Bokskogen blir lite renare bildmässigt eftersom träden är höga och majestätiska. Lövverket blir mycket tätt och släpper inte ner så mycket ljus vilket leder till att marken är ren från undervegetation – scenen blir renare, enklare.
Ändå blir en bild väldigt platt jämfört med upplevelsen när man står där. Ett trick är att använda starkt vidvinkel för att betona djup, men det blir gärna platta bilder i alla fall.

Denna bild tagen med stark vidvinkel, motsvarande 18mm.

Bilden här motsvarar inte särskilt hur jag upplevde den vackra skogsbacken. Den starka vidvinkeln betonar förgrund och håller tillbaka bakgrund, så resultatet är bättre än med normaloptik. Bilden är lite obalanserad, bla så pekar det närmsta, låga lövverket åt fel håll – det hade gjort sig bättre om det varit till vänster om stammen (i mitt tycke).

För att bättra situationen tar jag en annan bild där en väg bidrar med både linjespel och för oss människor symbolik. Vägen representerar ju bland annat resa, rörelse.


Denna bild tagen med vidvinkel, motsvarande 30mm.

Vägen skär nu igenom för- och bakgrund. Den är dessutom böjd i lite behaglig s-kurva, en helt rak väg hade blivit tråkigare. Den branta bergssidan stupar neråt, vilket bidrar till spänning.
En majoritet tolkar linjer som går uppifrån vänster ner till höger som utförsbacke, fallande riktning. Linjer som går åt andra hållet, nerifrån vänster upp till höger brukar tolkas som uppförsbacke, stigande riktning.

Exempel på tydligare djupverkan, en mer framträdande väg.


Denna bild tagen med normalperspektiv, motsvarande 50mm.

Vägen i denna bild är mycket tydligare och har mer kurva i sig. Kurvsvepet går mot ögat och blir därför mer aktivt.

En bild där två del-scener konkurrerar och splittrar bilden.


Denna bild är vidvinklig, motsvarande 24mm.

Vägen går åt sitt håll, sjön ligger åt sitt och mitt i delas bilden av två träd tätt inpå varandra. Uppdelningen i bilden skapar i mitt tycke obalans.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *